Samhälle & Kultur 

Vi behöver prata mer om psykisk ohälsa

Oro och rädsla, något som alla kan känna ibland, i varierande mängd och intensitet. För en del är oron och rädslan konstant närvarande, från morgon till kväll, och påverkar hur de lever sitt liv – Detta kallas ångest.

Jag är en av de som ångesten bitit sig fast i och påverkar allt jag gör. Ibland kommer ångesten så fort jag vaknar, med ett tryck över bröstet, svårt att andas eller en klump i halsen och illamående. Troligtvis för att jag vet att jag måste lämna lägenheten snart, något som är jobbigare en del dagar än andra. De dagarna ångesten inte ger sig till känna så fort jag öppnar ögonen, kommer den i stället när jag ser mig själv i spegeln. Fokuset ligger på varenda skavanker i ansiktet som måste sminkas över innan jag kan lämna lägenheten överhuvudtaget, annars kan ju folk tycka att jag är ful och stirra – tankar som sitter kvar som ärr efter mobbningen i högstadiet.

Dags att lämna min trygga bubbla hemma och utsätta mig för allt det oförutsägbara, hjärnan fylls av ”tänk om”-tankar, ”tänk om detta händer”, ”tänk om jag gör så här”… Dagen går, jag kämpar på med det jag måste och undviker allt som skulle kunna bli fel eller för jobbigt.

Väl hemma igen fortsätter hjärnan gå på högvarv, nu med tankar om vad jag kan ha gjort för konstigt under dagen, ”vad gjorde jag?”, ”vad sa jag?”, ”vad tycker personen om mig nu?”, ”hen tycker säkert jag är askonstig och otrevlig, fan”. En podd, serie eller musik är ett måste resten av kvällen för att förhoppningsvis komma på andra tankar tills det är läggdags (Läs: dags att ligga sömnlös i sängen i timmar och grubbla, för att sedan sova för få timmar innan det är dags att göra om allt igen)

Och faktum är, att utan mina antidepressiva och ångestdämpande hade denna historia troligtvis varit kortare, jag hade inte lämnat lägenheten.

I många år har jag levt med psykisk ohälsa och inte vågat prata om det. Men tack vare att fler pratar om psykisk ohälsa idag, vågar även jag göra det. I Sverige tar nära 1500 livet av sig varje år, det är cirka 4 varje dag. Ofta ser man inte på någon när de mår dåligt, de lider i det tysta. Men genom att prata mer om psykisk ohälsa och sprida mer kunskap i samhället kan det ändras.

Mår du dåligt eller vet om någon som mår dåligt? Det finns hjälp att få!
112 – Vid akuta tillstånd.
Mind Självmordslinjen – Telefon 90101 – Chatt: Mind.se – (Öppet dygnet runt)
Jourhavande medmänniska – Telefon 08-702 16 80 (Alla dagar kl. 21-06)

Related posts